Nyheter

Torsdagen den 27 april är det dags för sopning av garage och fredagen den 28 april är det sandupptagning runt fastigheten och på parkeringsplatserna utomhus.

Detta betyder att inga bilar får stå på garageparkeringarna mellan klockan 08.00 och 16.00 på torsdagen och på utomhusparkeringarna mellan klockan 08.00 och 16.00 på fredagen.
 

Container för grovsopor tillgänglig den 30 mars – 2 april

Föreningen har hyrt in en container för insamling av grovsopor den 30 mars- 2 april. Containern kommer ställas vid entrén till föreningen. I containern får enbart återvinningsbara grovsopor slängas.

I samband med detta kommer föreningen också göra en genomgång av allmänna utrymmen. Saker som placerats i trapphus och i allmänna utrymmen i källarplan kommer att plockas bort och slängas. Kan föreningen identifiera ägarna av grovsoporna som felaktigt placerats i allmänna utrymmen kommer medlem debiteras föreningens självkostnad för bortforsling.

Följande får INTE slängas i container;

  • Elektronikavfall – apparater som går på sladd eller batteri
  • Kylmöbler
  • Termometrar, barometrar, reläer och annat som innehåller kvicksilver
  • Lysrör, lågenergilampor
  • Bekämpningsmedel
  • Frätande ämnen
  • Färgrester, lösningsmedel och lim
  • Asbest
  • Explosivt avfall
  • Stoft och aska
  • Riskavfall
  • Oljor
  • Batterier
  • Bildäck

Nu i mars är det dags för 5-årsbesiktning. Då föreningen gjort en del generella reklamationer kommer samtliga lägenheter att få besök av besiktningsmännen. Besiktningsmännen kommer i huvudsak att titta på de delar där föreningen gjort reklamationer. I de lägenheter som tidigare anmält brister till 5-årsbesiktningen samt i några slumpvist utvalda lägenheter kommer också en besiktning av hela lägenheten att utföras.

Vid besiktningen kommer besiktningsmännen bland annat gå igenom samtliga balkonger samt samtliga slitsluckor i lägenheterna. Detta då föreningen uppmärksammat fel med vattenavrinningen på balkongerna som bland annat påverkar att vi inte kan tillåta olika former av beläggningar (ex trä- och plastgolv) på ej inglasade balkonger samt att slitsluckorna inte håller standard enligt Säker Vatten.

5-årsbesiktningen genomförs under perioden 20-24 mars och det är viktigt att ni är hemma den aktuella dagen eller ställer dörren i serviceläge. Nedan ser ni vilken dag som just er lägenhet kommer att besiktigas. Observera att det är olika besiktningsmän som kontrollerar olika områden vilket betyder att besiktningar i lägenheten kan komma att utföras flera tillfällen under samma dag.

Vi påminner om stadgarnas skrivningar om medlemmars skyldighet att säkerställa att företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn.

Schema för 5-årsbesiktningen

20 mars - Klädesvägen 42

21 mars - Klädesvägen 40

22 mars - Klädesvägen 38

23 mars - Klädesvägen 34-36

24 mars – Klädesvägen 28-32

 

Vid frågor om 5-årsbesiktningen kontaktar ni styrelsen på eller ordförande Robert Noord på 070-606 00 44.

 

Med vänliga hälsningar

Styrelsen

 

Nu på tisdag den 28 februari klockan 18.00 är det möjligt att förnya parkeringsavtalen och för de som hyr garageplats att kvittera ut fjärrkontroll för garageporten. Från och med 1 mars kommer det inte längre vara möjligt att öppna garageporten med Fastighetsägarnas app utan då krävs fjärrkontrollen. Signering och kvittering görs i garaget, på parkerinsplatsen strax bredvid poolbilen.

Information om nya poolbilen

För dig som ännu inte bekantat dig med föreningens poolbil så kommer Linda Spolén från styrelsen att lördagen den 4 mars mellan klockan 13.00 och 14.00 ge en demonstration av hur poolbilen fungerar. Plats är i garaget.

Varmt välkomna! 

 

Felanmälan från och med 1 mars

Från och med 1 mars är vår fastighetsskötare Ahmad på heltid i föreningen och nuvarande ronderingsavtal med Fastighetsägarna Service upphör. Detta innebär att inga felanmälningar längre går via Fastighetsägarna Service.

Alla felanmälningar ska göras till 

Vid felanmälan ska du uppge;

  • Ditt namn
  • Ditt lägenhetsnummer (fem siffror som du hittar ovanför din ytterdörr)
  • Adress
  • Telefonnummer till dig som anmäler
  • Beskrivning av fel

Det är föreningens stadgar som avgör vem som ska stå för kostnad för åtgärd. Där står bland annat att du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för lägenhetens inre (väggar, golv, tak, inredning i kök, badrum och övriga utrymmen, glas och bågar i lägenhetens ytter- och innerfönster samt de anordningar för vatten, avlopp, elektricitet och ventilation som bostadsrättshavaren försett lägenheten med. 

Vid akuta ärenden med fara för person eller fastighet görs anmälan direkt till jouren på nummer 08-657 64 50. Jouren ska enbart kontaktas om det finns risk för skada på egendom eller fastighet. Kostnad för jourutryckning kan hamna på dig som bostadsrättsinnehavare.

 

Föreningen övertar parkeringsadministrationen

Från och med 1 Mars är det föreningen som hanterar parkeringsadministrationen. Det innebär att ni inte längre kontaktar Fastighetsägarna Service för parkeringsärenden. Vid frågor eller intresseanmälan för parkeringsplats kontaktar ni föreningen på

Detta innebär att samtliga avtal upphör och ni behöver förnya avtalen med föreningen. Det innebär också att nuvarande app som öppnar garageporten upphör och istället behöver de som hyr garageplats kvittera ut en särskild fjärrkontroll för att kunna öppna garageporten.

 

Ekonomifrågor och andrahandsuthyrning

Om du har frågor som gäller föreningens ekonomi eller din månadsavi kontaktar du .

Om du önskar hyra ut din lägenhet i andrahand behöver till styrelsens tillstånd.

Föreningen beviljar tillstånd för max ett år, sedan måste en ny ansökan skickas in om andrahandsuthyrningen ska fortsätta. Föreningen tillåter inte korttidsuthyrning (ex. Airbnb eller motsvarande).

Vid andrahandsuthyrning tar föreningen ut en avgift. Den årliga avgiften är 10 procent av ett prisbasbelopp och tas ut månadsvis. För 2023 innebär det en månatlig avgift på 437,50 SEK. 

Ansökningar om andrahandsuthyrning skickas till

 

Föreningens hantering av elstödet

Som styrelsen tolkar reglerna har bostadsrättsföreningen rätt till elprisstöd för perioden oktober 2021 till och med november 2022 men inte för november och december 2022. Stödet börjar betalas ut till privatpersoner den 20 februari men det är ännu inte klart när stödet till företag och föreningar kan börja betalas ut. Den senaste informationen styrelsen har är att bostadsrättsföreningar kan börja ansöka om stödet den 30 maj.

Styrelsen har diskuterat hur föreningen ska göra med stödet. Då stödet avser en period då föreningen hade bundet elavtal och därmed elpriset var lågt för föreningens medlemmar och att vi inte är berättigade till stöd när elpriset blir högre för föreningen anser vi det bästa är att detta stöd används för att helst undvika kommande avgiftshöjningar eller hålla eventuella kommande avgiftshöjningar så låga som möjligt. Så även om stödet inte kommer betalas ut direkt till medlemmarna så kommer vi alla få del av det genom att avgiften kommer vara lägre än den annars skulle vara utan stödet.

 

Föreningens hemsida

Besök gärna föreningens hemsida www.brfbrommatracks.se. Där kan du ta del av information om föreningen samt boka övernattningslägenheten. På facebook finns också en grupp för ”Grannarna på Klädesvägen”.  Om du inte redan är medlem i gruppen så uppmanar vi alla medlemmar att gå med för att diskutera med föreningens övriga medlemmar och snabbt ta del av nyheter och information. Klicka här så kommer du direkt till sidan; https://www.facebook.com/groups/255287768228739/

Se alltid till att ha aktuell mailadress och telefonnummer i medlemsregistret så att du aldrig missar viktig information från föreningen.